niedziela, 16 stycznia 2011

Wpływ poziomu cen na majątek i konsumpcje


Wzrost cen wywołuje spadek wartości majątku (P↑, V↓). Konsument dąży do ukształtowania majątku w pożądanej wysokości, tak więc obniża konsumpcję aby mógł dzięki temu wzrosnąć majątek (C ↓, V↑). W rzeczywistości sytuacja wygląda nieco inaczej, a mianowicie wzrost cen powoduje spadek wartości majątku (P↑, V↓). Wzrost cen oznacza spadek realnej wartości dochodu i konsumpcji (Y↓, C↓). Przy takim poziomie konsumpcji nie jesteśmy już w stanie oszczędzać i w związku z tym, że nie możemy uzupełnić powstałej luki pożądany poziom majątku spada.

Jeżeli oczekujemy wzrostu cen konsumpcja przyszła staje się w naszych przewidywaniach relatywnie droższa od konsumpcji bieżącej. Oznacza to, że konsumentowi opłaca się zwiększyć konsumpcję dzisiejszą, a zmniejszyć konsumpcję przyszłą – oszczędności maleją.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz