Wpływ postępu naukowo-technicznego na
1.) współpracę międzynarodową
2.) politykę gospodarczą
3.) cykl życia produktów
Ad 1)
a) postęp prowadzi do obniżenia materiałów i energochłonności => kraje słabo rozwinięte tracą więc na znaczeniu we współpracy międzynarodowej
b) rozszerza się współpraca międzynarodowa oparta o nowoczesne osiągnięcia wiedzy, wzrost współpracy miedz grupami krajów wysokorozwiniętych
c) zmniejsza się rola konkurencyjności cenowej na rzecz konkurencji opartej na parametrach naukowo- technicznych. Produkty o niskim zaawansowaniu technologicznym będą sprzedawane po niskich cenach, produkty wytworzone przy użyciu technologii będą zapewniać rentę wiedzy
d) zmiana w formie protekcjonizmu. Kraje najbardziej rozwinięte omijają protekcjonizm. Protekcjonizm celny- wspomaganie procesów badawczych.
e)wzrost roli korporacji międzynarodowych. Maja obroty > PKB wielu państw, stosują zasady przeliczeń cen i transfery wartości.
Ad 2)
a) zmienia się polityka handlu zagranicznego (odchodzimy od protekcjonizmu celnego na rzecz badań)
b) aktywna polityka badawcza (parki nauki) – jednolity obszar badawczy w UE
c) ustawodawstwo wejścia i wyjścia (łatwe wejścia, łatwe wyjścia)
d) generacja nowych kryteriów ceny działalności: SA nimi kategorie ekonomiczne związane z wartością przedsiębiorstwa (np. zysk ekonomiczny, wartość dodana)
e) polityka gospodarcza musi zapewnić ochronę dla reszty wiedzy
f) w związku z nieprzewidywalnością postępu technicznego największe efekty osiąga się z branż łączących różne technologie.
Ad 3)
Tego podpunktu nie jestem pewien- przepisywałem od kogoś
Cykl życia produktów jest krótszy, skrócony okres wzrostu, szybciej osiągana dojrzałość
Cykl życia produktów:
I. Wprowadzenie
II. Wzrost, rozwój
III. Dojrzałość
IV. Schyłek
Ad I )
Mamy pomysł, wprowadzamy nowe produkty, największe ryzyko wejścia (90%?) kończy się w tej fazie. Z uwagi na wysokie ryzyko możemy wyróżnić 2 modele gospodarcze
a) USA- polega na tym, ze funkcja innowatora przerzuca się na małe przedsiębiorstwa innowacyjne. Funkcję producenta realizują wielkie korporacje. To wymaga wspierania kapitałowego małych firm. Powołuje się instytucje penetrujące małe firmy i przekazujące informacje innowacyjne do masowego producenta.
b) Japonia- wielkie korporacje powołują małe spółki innowacyjne, które zajmują się tworzeniem i sprawdzaniem przydatności dla rynku pomysłów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz