Do innych jeszcze i bardzo istotnych czynników mających wpływ na kształtowanie się warunków opłacalności wymiany z zagranicą należą także relacje między dynamiką cen krajowych i zagranicznych w eksporcie i w imporcie - czyli tzw. terms of trade.
Jest to zestawienie względnych zmian cen krajowych i eksportowych danego kraju w stosunku do względnych zmian cen towarów sprowadzanych z zagranicy.
Wyrazić to można przy pomocy formuły:
TOT=Pex1/Pex0 ; Pim1/Pim0 TOT=1 ; TOT > 1 ; TOT < 1
TOT - terms of trade,
Pex1 - poziom cen towarów krajowych ( eksportowych ) w okresie bieżącym ,
Pex0 - poziom cen towarów krajowych ( eksportowych ) w okresie wyjściowym ,
Pim1- poziom cen towarów zagranicznych (importowych ) w okresie bieżącym,
Pim0- poziom cen towarów zagranicznych ( importowych ) w okresie wyjściowym.
Interpretacja tej relacji jest następująca :
TOT= 1 - oznacza że dynamika cen w Europie była równa dynamice cen w imporcie .
TOT > 1 - świadczy o względnym wzroście cen eksportowych w porównaniu ze zmianami cen importowych .
TOT < 1- dowodzi szybszego , relatywnego spadku cen w eksporcie w porównaniu ze zmianami cen importowych .
Wpływ zmian y TOT na sytuację płatniczą kraju jest wypadkową efektu cenowego i wolumenowego. Teoretycy przyjmują że jeśli suma obu cenowych elastyczności popytu jest większa od jednostki, przy zmianie TOT, o sytuacji płatniczej kraju zadecydują relacje wolumenowe. Oznacza to ,że poprawa (TOT >1) spowoduje deficyt bilansu handlowego , a pogorszenie (TOT<1) wywoła nadwyżkę w bilansie.
W przypadku deprecjacji(obniżka kursu) TOT pogarsza się , a w przypadku aprecjacji(wzrostu kursu ) poprawa TOT stymuluje znane reakcje wolumenowe - spadek wielkości eksportu i wzrost importu. Bilans handlowy pogarsza się. Jedną z podstawowych przyczyn nierównowagi zewnętrznej są zmiany TOT oddziaływujące na konkurencyjność towarów krajowych i zagranicznych
Coraz więcej firm decyduje się na handel swoimi produktami za wschodnią granica. Moim zdaniem to bardzo dobry ruch. Należy jednak pamiętać, że aby eksportować coś z Polski na wschód trzeba spełniać normy gost oraz posiadać niezbędne certyfikaty itd.
OdpowiedzUsuń